Zwrot ubezpieczenia kredytu jest możliwy w niektórych przypadkach. Jakich konkretnie? Kiedy po co starać się o to? Jak wypełnić wniosek i co będzie do tego potrzebne?
Po co ubezpieczać kredyt?
Ubezpieczenia przy kredytach, zwłaszcza hipotecznych, nie są obowiązkowe. To opcjonalne rozwiązanie, które oferowane są klientom, w celu zabezpieczenia ich interesów, w razie niespodziewanych okoliczności. W zdecydowanej większości chodzi oczywiście o dodatkowy zarobek dla banku, ale czasami jest to korzystne rozwiązanie. Bywają też sytuacje, gdy banki wymuszają ubezpieczenie, np. od zgody na taką umowę zależne będzie, czy uzyska się kredytowanie. Tak czy inaczej, klient w teorii zawsze ma możliwość ze zrezygnowania.
Kiedy można zrezygnować z ubezpieczenia kredytu?
Z ubezpieczenia kredytu zawsze można zrezygnować, choć konsekwencje tego bywają różne. Na przykład bank narzuci wówczas zmianę warunków kredytowania. Kiedy jednak można w ogóle się na taki krok zdecydować? Wiele będzie zależało od tego, jakie są zapisy w samej umowie, która może określać, w jakich przypadkach i momencie istnieje taka opcja. Da się to jednak zrobić zarówno przed podpisaniem ostatecznej umowy kredytowej, jak i później, gdy przemyślimy sprawę i uznamy, że ubezpieczenie jednak nie jest nam potrzebne. Osoby, które nie zrezygnowały z ubezpieczenia, ale spłaciły całość zobowiązania kredytowego przed terminem, także mogą starać się o zwrot składek z polisy.
Jak starać się o zwrot ubezpieczenia kredytu?
W pierwszej kolejności należy dokładnie zapoznać się z umową, gdzie obowiązkowym punktem powinno być wyjaśnienie warunków rezygnacji z ubezpieczenia oraz konsekwencji, jakie za sobą to niesie. Jeżeli czegoś nie rozumiemy, warto zapytać bezpośrednio w banku lub dzwoniąc na infolinię. W umowie powinny być między innymi zawarte informacje o tym, jak zmienią się warunki kredytowania, czyli choćby to jakimi zostanie obciążony kredytobiorca. Wiedząc, jak to wygląda, można zacząć działać.
Jak wypełnić wniosek o zwrot ubezpieczenia kredytu?
Żeby zrezygnować z ubezpieczenia, trzeba złożyć odpowiedni wniosek do banku, w którym ma się kredyt. Trzeba go wypełnić wszystkimi podstawowymi danymi, jak choćby imię i nazwisko, PESEL, data urodzenia, miejsce zamieszkania, numer umowy kredytowej oraz serię i numer polisy ubezpieczeniowej. Wszystkie wzory wniosków powinny być dostępne na stronie internetowej banku, więc nie pozostaje nic innego, jak tylko go wydrukować lub wypełnić na komputerze. Trzeba też pamiętać, że konieczny jest własnoręczny podpis kredytobiorcy. Wniosek da się wysłać online, pocztą lub po prostu zanieść go osobiście. We wniosku należy też zaznaczyć, że oczekuje się zwrotu niewykorzystanych składek ubezpieczenia.
Nie można też zapomnieć o podaniu numeru konta, na które mają być zwrócone środki z polisy ubezpieczeniowej. Należy też przedstawić dane związane z datą zawarcia umowy kredytowej oraz okresu kredytowania.
Czy rezygnacja z ubezpieczenia zawsze wiąże się ze zwrotem pieniędzy?
W zdecydowanej większości tak, ale nie zawsze. Wiele będzie zależało od okoliczności, a także regulaminu obowiązującego w danym banku. Niektóre z nich umożliwiają odzyskanie całej sumy, inne tylko częściowej. Zazwyczaj zwraca się przy tym składki za okres niewykorzystanej ochrony, niezależnie od tego, czy była ona pobierana w całości z góry, czy spłacana ratami. Jeżeli chodzi o oczekiwanie na zwrot pieniędzy, zazwyczaj trwa to do 30 dni, od momentu wpłynięcia pisma do banku. Trzeba jednak pilnować terminów, ponieważ instytucje finansowe bardzo utrudniają wszystkie procedury i w pewnych okolicznościach, choć zrezygnowanie z umowy jest możliwe, może stać się nieopłacalne.
Dobrym pomysłem jest też poproszenie o pomoc w wypełnieniu tego wniosku pracownika banku albo prawnika, wtedy ma się pewność, że wszystko będzie jak trzeba i sprawa zostanie załatwiona 🙂